به گزارش حیات، کمیته دائمی کنگره ملی خلق چین امروز (شنبه) تغییرات قانون هوانوردی غیرنظامی را تصویب کرد و بندی در مورد صدور گواهینامه صلاحیت پرواز برای پهپادها اضافه کرد که یک شکاف نظارتی کلیدی را پر میکند.
به نقل از شبکه خبری تی.آر.تی، این اصلاحات اساسی در حالی صورت میگیرد که طبق ارزیابیهای آکادمی علوم چین، دانشگاه پکن و اداره هوانوردی غیرنظامی چین (CAAC)، پیشبینی میشود اقتصاد ارتفاع پایین چین تا سال ۲۰۳۰ به بیش از ۲ تریلیون یوان افزایش یابد، در حالی که این رقم در سال ۲۰۲۵، ۱.۵ تریلیون یوان بود.
اقتصاد ارتفاع پایین شامل تمام فعالیت های اقتصادی هوابرد در این حوزه، از جمله هواپیماهای بدون سرنشین و ماشینهای پرنده میشود.
اقتصاد ارتفاع پایین چین یک طرح استراتژیک ملی با تمرکز بر فعالیتهای تجاری زیر ۳۰۰۰ متر است.
بر اساس قوانین جدید که از اول ژوئیه سال آتی میلادی اجرایی میشود، تمامی شرکتهای طراحی، تولید، صادرکننده، حفظ و نگهداری و عملیاتی پهپادی باید گواهینامه صلاحیت پرواز را کسب کنند.
تولیدکنندگان پهپاد موظفند مطابق با مقررات ملی مربوطه، یک کد شناسایی منحصر به فرد برای هر واحد اختصاص دهند.
چین از سال ۲۰۲۴ «مقررات موقت» را برای پهپادها اجرا کرده است که تصریح میکند این پهپادهای غیرنظامی باید با نام واقعی ثبت شوند.
همزمان با گسترش سریع بازار پهپادی چین، نظارت بر آن به آهستگی صورت میگیرد. در سالهای اخیر، چند شهر گزارشی از تاخیر پرواز به دلیل عملیات غیرقانونی پهپادی دادهاند که این مساله با جریمه و سایر موارد مشابه همراه بوده است.
با رشد بازار هواپیماهای بدون سرنشین چین، نظارت کافی نبوده است. در سالهای اخیر مشاهده شده است که چندین شهر تاخیر پروازهای ناشی از عملیات غیرقانونی هواپیماهای بدون سرنشین را گزارش کردهاند که موجب جریمه و جریمههای دیگر شده است.
الزامات سختگیرانه بر سازندگانی مانند DJI، بزرگترین سازنده پهپادهای مصرفی جهان، و Ehang (EH.۰) که پهپادهای مسافربری تولید می کند، تأثیر می گذارد. لجستیک هواپیماهای بدون سرنشین با ۲.۷ میلیون بسته شامل همه چیز از ساندویچ گوشت چرخ کرده گرفته تا داروهای نجات بخش که در طول سال ۲۰۲۴ تحویل داده شده اند، به یکی از اجزای اصلی اقتصاد ارتفاع کم چین تبدیل شده است. علاوه بر این، JD Logistics شبکه های تحویل پهپاد را در جیانگ سو و شانشی آزمایش کرده است و گفته است که پهپادها می توانند زمان حمل و نقل را برای مشتریان روستایی تا ۷۰ درصد کاهش دهند.
نظر شما